De geschiedenis
van de GTN
De tramlijnen
van de GTN in foto' s
Het materieel
van de GTN
Gemeente Tram Nijmegen in model
Loek Bronkhorst
De Nijmeegse meestermodelbouwer Loek Bronkhorst laat in zijn diorama De Hezelpoort 1927 de Nijmeegse tramtijden weer herleven. Over het viaduct rijden de stoomtreinen af- en aan, terwijl een motorwagen van GTN op lijn 3 en stoomtrams van de Stoomtram Maas & Waal hun baantjes onder de poort door trekken. Daarnaast zijn nog rijdende auto's en fietsers te zien; dit alles in schaal hO (1:87).
GTN motorwagen 25 op lijn 3 op weg naar de Witte Poort in Hees. De sporen van de GTN zijn na het verdwijnen van de Stoomtram M&W naar het midden van de straat verplaatst.
Een ontmoeting van de GTN lijn 3 en de stoomtram van de M&W in de standaard samenstelling: tramlok, post/bagagewagen en personenrijtuig. Voor de Papierfabriek Gelderland zal de stoomtram, linksafslaand naar de Weurtseweg, de rails van tramlijn 3 kruisen.
Eerder heeft Loek Bronkhorst in de eerste helft van de jaren '90 ook het oude station van Nijmegen (van voor de oorlog) gebouwd. Op het voorplein is natuurlijk ook de tram vertegenwoordigd. Deze maquette is tegenwoordig te zien in het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944 - 1945 in Groesbeek.
De GTN tram voor het oorspronkelijke station van Nijmegen. De foto van het diorama in het bedrijdingsmuseum is door plexiglazen beschermingsruit heen genomen.
SKIPtram (Paul Sassen)
Paul Sassen uit Huissen, beter bekend onder de naam SkipTram, heeft enkele Nijmeegse motor- en bijwagens gebouwd in messing of resin (kunsthars). Check: www.skiptram.nl.
GTN motorwagen 2 met bijwagen 123, resin. Foto: P. Sassen
GTN motorwagen 28, omgebouwd uit een Zwitserse tram, kunststof. Foto: P. Sassen
Motorwagen 31, messing. Foto: P. Sassen
GTN motorwagen 40, resin.
GTN bijwagen 101, resin. Foto: Paul Sassen.
GTN bijwagen 203, messing. Foto: Paul Sassen.
Het laatste plaatje is een knipoog naar de winterdienstregeling van 1954; de bussen zijn niet helemaal dezelfde, maar het lijkt er aardig op !