De geschiedenis
van de GTN
De tramlijnen
van de GTN in foto' s
Het materieel
van de GTN
Werkwagens van de Gemeente Tram Nijmegen
Kolentram (ongenummerd)
Allan, Rotterdam, 1914
2-assige goederenmotorwagen met kolenbunker
electrische uitrusting van Siemens
een motor van 40 pk
lengte: ca 4,85 mtr
De tram werd via de trechter op het dak gevuld en via zijkleppen weer gelost
De wagen had een omklapbare lyrabeugel aan de 'gasfabriek'zijde
De tram was eigendom van de gasfabriek, maar in onderhoud bij de GTN
De gasfabriek werd op 1 september 1955 gesloten, waarop de kolentram verdween
Railreiniger / sproeitram (ongenummerd)
Schörling, 1924
2-assige goederenmotorwagen
lengte: 8,26 mtr
radstand: 2,00 ntr
2 motoren van elk 40 pk
De railreiniger kon worden ingezet als railreiniger (stofzuiger), sproeitram en werd ook gebruikt voor het afvoeren van defect materieel
De wagen was bij aflevering in 1924 de eerste Nijmeegse tram met een schaarbeugel (pantograaf), in plaats van de twee gebruikelijke lyrabeugels
Afgevoerd in 1955
Zoutwagen (ongenummerd)
Alan, Rotterdam, 1912
2-assige goederenwagen voor de winterdienst (zout / pekel)
lengte: 4,42 mtr
radstand: 1,80 mtr
afgevoerd ca 1952
Open goederenwagen annex slijpwagen (ongenummerd)
Schörling, 1923
2-assige open goederenwagen met railslijpinrichting
lengte: 5,67 mtr
radstand: 1,62 mtr
Het water, dat tijdens het slijpen nodig is, kreeg de wagen toegevoerd vanaf de trekkende railreiniger
Waarschijnlijk afgevoerd in 1955
Gesloten goederenwagen (ongenummerd)
Nijmeegsche Machinefabriek, 1902 (??)
2-assige gesloten goederenwagen
Vermoedelijk ex Stoomtram M&W gesloten goederenwagen G2, in de remise gebruikt als bergruimte
De wagen heeft de remise nooit verlaten, maar is daaruit ca 1952 verdwenen
Op de foto de M&W G2 in 1946, tamelijk beschadigd, aan de Van Diemerbroekstraat