GEMEENTE TRAM NIJMEGEN

Terug naar het hoofdmenu

Werkwagens van de Gemeente Tram Nijmegen

 

 

 

 

   Kolentram (ongenummerd)

 

Allan, Rotterdam, 1914

2-assige goederenmotorwagen met kolenbunker

electrische uitrusting van Siemens

een motor van 40 pk

lengte: ca 4,85 mtr

 

De tram werd via de trechter op het dak gevuld en via zijkleppen weer gelost

De wagen had een omklapbare lyrabeugel aan de 'gasfabriek'zijde

 

De tram was eigendom van de gasfabriek, maar in onderhoud bij de GTN

De gasfabriek werd op 1 september 1955 gesloten, waarop de kolentram verdween

 

 

 

   Railreiniger / sproeitram (ongenummerd)

 

Schörling, 1924

2-assige goederenmotorwagen

lengte: 8,26 mtr

radstand: 2,00 ntr

2 motoren van elk 40 pk

 

De railreiniger kon worden ingezet als railreiniger (stofzuiger), sproeitram  en werd ook gebruikt voor het afvoeren van defect materieel

De wagen was bij aflevering in 1924 de eerste Nijmeegse tram met een schaarbeugel (pantograaf), in plaats van de twee gebruikelijke lyrabeugels

Afgevoerd in 1955

 

 

 

 

 

 

 

   Zoutwagen (ongenummerd)

 

Alan, Rotterdam, 1912

2-assige goederenwagen voor de winterdienst (zout / pekel)

lengte: 4,42 mtr

radstand: 1,80 mtr

afgevoerd ca 1952

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Open goederenwagen annex slijpwagen (ongenummerd)

 

Schörling, 1923

2-assige open goederenwagen met railslijpinrichting

lengte: 5,67 mtr

radstand: 1,62 mtr

 

Het water, dat tijdens het slijpen nodig is, kreeg de wagen toegevoerd vanaf de trekkende railreiniger

Waarschijnlijk afgevoerd in 1955

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Gesloten goederenwagen (ongenummerd)

 

Nijmeegsche Machinefabriek, 1902 (??)

2-assige gesloten goederenwagen

Vermoedelijk ex Stoomtram M&W gesloten goederenwagen G2, in de remise gebruikt als bergruimte

De wagen heeft de remise nooit verlaten, maar is daaruit ca 1952 verdwenen

 

Op de foto de M&W G2 in 1946, tamelijk beschadigd, aan de Van Diemerbroekstraat